mgr Justyna Konieczny
Dzień tygodni | Pedagog szkolny | Pedagog specjalny |
Poniedziałek | 08:00-12:30 | 12:30-13:30 |
Wtorek | 11:45-12:45 | 08:00-10:30 |
Środa | przedszkole 09:40-11:40 12:00-12:30 | 12:30-13:30 |
Czwartek | 11:40-12:40 | 08:00-10:30 przedszkole 12:40-14:40 |
Piątek | 07:50-08:50 | 09:50-12:50 |
Pedagog szkolny to osoba pierwszego kontaktu w szkole.
Z jakimi sprawami warto zwrócić się do pedagoga?
Jeżeli widzimy, że dziecko niechętnie chodzi do szkoły, ma trudności edukacyjne, np. pojawiły się gorsze oceny, dziecko ma trudności z czytaniem albo liczeniem, brakuje mu motywacji do nauki. Wizyta u pedagoga szkolnego będzie wskazana również w przypadku trudności wychowawczych. Jeżeli nasze dziecko ma problem z nawiązywaniem kontaktów rówieśniczych, nauczyciele lub my sami zauważamy, że zmieniło się jego zachowanie. Warto również zwrócić się do pedagoga, jeżeli dziecko jest wybitnie uzdolnione w jakiejś dziedzinie.
Pedagog szkolny w każdej z wymienionych sytuacji może pomóc w diagnozie sytuacji. Podać adres do rejonowej poradni psychologiczno-pedagogicznej w celu wystawienia opinii lub orzeczenia. Zalecić zajęcia dodatkowe oraz porozmawiać z gronem pedagogicznym w celu usprawnienia funkcjonowania ucznia w szkole.
1. Do zadań pedagoga szkolnego należy w szczególności:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
3) udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb,
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży,
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym uczniów,
6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,
7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów,
8) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki, udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.