Biblioteka

Godziny pracy biblioteki szkolnej:

Wtorek  9:00 – 12:15

Czwartek 7:45 – 9:00

Od września 2023 r. opiekunem biblioteki szkolnej jest pani mgr Ewa Raszka.

PASOWANIE NA CZYTELNIKA

”Książka to mędrzec łagodny i pełen słodyczy,

który puste życie napełnia światłem,

a puste serca wzruszeniem” .

Kornel Makuszyński

Uroczyste pasowanie na czytelnika biblioteki szkolnej uczniów klasy I odbyło się 13 lutego 2024 r. Głównym celem uroczystości było zachęcenie najmłodszych uczniów do korzystania z biblioteki szkolnej, wypożyczania książek oraz nieustannego rozwijania umiejętności czytania.

Pasowanie na czytelnika to oficjalne przyjęcie uczniów do grona czytelników biblioteki. Zanim jednak uczniowie złożyli przyrzeczenie, mogli obejrzeć niezwykłe przedstawienie „Niedokończone zaklęcie” przygotowane przez kółko teatralne działające w naszej szkole. Uczniów przygotowała pani Magdalena Penkala.

Pierwszoklasiści dowiedzieli się, jak należy dbać o książki, czego nie wolno robić, czytając książkę. Po przedstawieniu przyszli czytelnicy złożyli uroczyste przyrzeczenie,  że zawsze będą szanować książki.

Wreszcie przyszedł czas na zwiedzanie biblioteki szkolnej, zapoznanie się z jej regulaminem i zasadami wypożyczania, księgozbiorem, a  przede wszystkim na pierwsze wypożyczenie książki.  Ponadto każdy  uczeń z klasy pierwszej otrzymał na powitanie pamiątkowy dyplom.

Radość nowych czytelników była ogromna, a wrażenia na pewno będą niezapomniane.

Tydzień Pluszowego Misia

NOWE KSIĄŻKI!!!

Miło nam poinformować, że biblioteka w naszej szkole realizuje Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021 – 2025. Księgozbiór biblioteki wzbogacił się o 284 woluminów, o wartości 11 000. 00 zł. Wzbogacono księgozbiór biblioteki o lektury szkolne oraz o pięknie wydane, kolorowe nowości wydawnicze. Znaleźć można wśród nich literaturę dla dzieci (bajki i wierszyki, baśnie, legendy, literaturę obyczajową, literaturę przygodową, literaturę fantastyczną, literaturę podróżniczą, komiksy) oraz literaturę popularnonaukową – encyklopedie i słowniki. Nie zabrakło też książek historycznych, w tym poświęconych historii Polski XX wieku Mamy nadzieję, że nowości te przyczynią się do wzrostu czytelnictwa wśród uczniów naszej szkoły. Pamiętajmy, że czytanie książek ma olbrzymi wpływ na rozwój intelektualny dziecka, ponadto rozwija życie emocjonalne, kształtuje wyobraźnię i postawę twórczą. To świetny sposób na spędzanie wolnego czasu, trzeba tylko spróbować. Zachęcam więc do zapoznania się z listą zakupionych nowości, na pewno każdy znajdzie coś ciekawego dla siebie. Miło nam poinformować, że biblioteka w naszej szkole realizuje Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021 – 2025. Księgozbiór biblioteki wzbogacił się o 284 woluminów, o wartości 11 000. 00 zł. Wzbogacono księgozbiór biblioteki o lektury szkolne oraz o pięknie wydane, kolorowe nowości wydawnicze. Znaleźć można wśród nich literaturę dla dzieci (bajki i wierszyki, baśnie, legendy, literaturę obyczajową, literaturę przygodową, literaturę fantastyczną, literaturę podróżniczą, komiksy) oraz literaturę popularnonaukową – encyklopedie i słowniki. Nie zabrakło też książek historycznych, w tym poświęconych historii Polski XX wieku Mamy nadzieję, że nowości te przyczynią się do wzrostu czytelnictwa wśród uczniów naszej szkoły. Pamiętajmy, że czytanie książek ma olbrzymi wpływ na rozwój intelektualny dziecka, ponadto rozwija życie emocjonalne, kształtuje wyobraźnię i postawę twórczą. To świetny sposób na spędzanie wolnego czasu, trzeba tylko spróbować. Zachęcam więc do zapoznania się z listą zakupionych nowości, na pewno każdy znajdzie coś ciekawego dla siebie.

Mały Książę został przetłumaczony na kilkaset języków, a więc nie mogło zabraknąć jej po naszymu, czyli po cieszyńsku. 30 października, w Bibliotece Miejskiej, w Cieszynie odbyło się spotkanie z panem Tomaszem Sochackim, autorem książki „Mały Ksiónże po naszymu”. Pozycja ta znajdzie się w naszej szkolnej bibliotece więc zachęcam by do niej zajrzeć i sięgnąć po tą niezwykłą książkę.

 

Uwaga KONKURS!!!

We wtorek, 24 października, uczniowie klasy 2 odwiedzili prucheński filiał Miejskiej Biblioteki Publicznej w Strumieniu. W trakcie tego spotkania dzieci wysłuchały opowiadania „Orka w wannie”, której autorką jest Hania Buch. Potem dzieci wykonały piękne rysunki na podstawie tejże książki. Następnie zwiedziły bibliotekę i zapoznały się z jej zbiorami. Poniektóre skorzystały z możliwości wypożyczyły jakąś ciekawą pozycję. Na koniec wszyscy otrzymali pamiątkową zakładkę.

          

 

List do rodziców:

Szanowni Państwo!

Rodzina odgrywa bardzo ważną rolę w kształtowaniu u dzieci nawyku czytania. Nie zapominajmy, że pierwszy kontakt dziecka z książką ma miejsce właśnie w domu rodzinnym. Nauka w szkole to kolejny etap, w którym możemy utrwalać u małych czytelników zamiłowanie do książek.

Wyrobienie nawyku regularnego czytania i sprawienie, aby książki były dla dziecka ważne, może się udać tylko dzięki zgodnej współpracy domu i szkoły.

O tym, jakie znaczenie mogą mieć dla dzieci książki, musimy pamiętać zarówno my, nauczyciele, jak i Państwo, Rodzice. Od dawien dawna rodzice i dziadkowie czytali swoim dzieciom bajki. Postarajmy się, aby tak było nadal. Nie zapominajmy o korzyściach, które płyną z czytania dzieciom.

10 powodów, dla których warto czytać dziecku książki:

  1. Czytanie książek zacieśnia więź uczuciową między rodzicami a dzieckiem. Dziecko wsłuchane jest w głos rodzica, a bliski kontakt daje mu poczucie bezpieczeństwa.

  2. Książki rozwijają wyobraźnię dziecka. Po zakończeniu czytania możemy zapytać: czy wiesz, co wydarzyło się później?

  3. Słuchanie bajek rozwija inteligencję dziecka, wzbogaca słownictwo, uczy ładnego budowania zdań i zachęca do samodzielnej nauki czytania.

  4. Książki wychowują. Jeżeli dobierzemy odpowiednią lekturę, dzieci będą utożsamiały się z książkowym bohaterem.

  5. Książki wyrabiają wrażliwość. Dziecięce problemy opisane w bajkach na pewno poruszą niejedno serduszko.

  6. Słuchanie książek odpręża i pozwala przyjemnie spędzić czas. W dziecięcym życiu są momenty, kiedy dobra bajka, przeczytana ciepłym, modulowanym głosem jest niezastąpiona.

  7. Książki rozwijają pasję kolekcjonerską. Wiele wydawnictw proponuje serie książeczek. Czekając na kolejne odcinki przygód bohatera, dziecko rozbudza w sobie ciekawość.

  8. Czytanie książek przekazuje nam wiele informacji o dziecku. Niektóre dzieci lubią słuchać ciągle tych samych bajek. Często może to być znak, że coś je nurtuje, niepokoi lub cieszy.

  9. Książki porządkują dziecięcy świat. Dzięki bajkowym postaciom dziecku łatwiej jest zrozumieć codzienne sprawy.

  10. Książki podpowiadają, jak porozumieć się z rówieśnikami i rodzeństwem. Kłótnia z kolegą, bratem czy siostrą to problem, ale w wielu książkach znajdują się opowieści, które pomogą dziecku sobie z nim poradzić.

Pamiętajmy zawsze o tych zaletach. Stwórzmy dziecku jego własną biblioteczkę. Niech to będzie półka przeznaczona wyłącznie na książki (na początku – bajki). Nie musimy kupować drogich książek. Możemy ich poszukać na kiermaszach czy w antykwariatach. Jeśli chcemy dać dziecku prezent, kupmy mu książkę. Na pewno będzie się cieszyło, kiedy przeczyta ją z rodzicem.

Pamiętajmy – nie czytamy nie dlatego, że biedniejemy, lecz biedniejemy dlatego, że nie czytamy. Pamiętajmy również o tym, że istnieją biblioteki, w których na dzieci czeka wiele wspaniałych książek. Brytyjczycy uważają, że intelektualny i emocjonalny rozwój dzieci, którym czyta się od najmłodszych lat, jest o 30% szybszy niż dzieci, którym rodzice nie czytają. Czytajmy dzieciom i zróbmy wszystko, aby w przyszłości same czytały.

10 przykazań dla rodziców, którzy chcą, żeby ich dzieci czytały:

  1. Rozmawiaj z dzieckiem.

  2. Zawsze słuchaj, co dziecko ma ci do powiedzenia.

  3. Kup dziecku czasopismo dla maluchów.

  4. W księgarni wybieraj książki wspólnie z dzieckiem.

  5. Wybierz się ze swoim dzieckiem do biblioteki.

  6. Kontroluj, ile czasu dziecko spędza przed telewizorem czy komputerem.

  7. Rozwiązuj z dzieckiem krzyżówki, rebusy, zagadki.

  8. Stwórz dziecku jego własną biblioteczkę.

  9. Czytaj dziecku przynajmniej przez 10 minut dziennie.

  10. Pamiętaj – szkoła ci pomoże.

Szanowni Państwo, pamiętajmy – nie rodzimy się z potrzebą czytania, tę potrzebę się nabywa. Dzieci, którym od najmłodszych lat czytamy i w których zaszczepiamy miłość do książek, na pewno będą czytać w przyszłości.

źródło: biblioteka.pl/artykul/List-do-rodzicow/948


Dzień Głośnego Czytania to przyjemna i pożyteczna inicjatywa Polskiej Izby Książki z 2001 roku. Patronką Dnia została Joanna Porazińska, wybitna pisarka i autorka książek dla dzieci. Data 29 września to dzień urodzin autorki. Z tej okazji Kółko Wolontaryjne przygotowało bajki z różnych stron świata, które przedstawione zostały młodszym klasom oraz przedszkolakom.

————————————————————————————————————————————————–

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0

na lata 2021-2025

W bieżącym roku nasza szkoła została zakwalifikowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej do grupy szkół, które otrzymały dotację i przystąpiły do realizacji rządowego projektu w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2021-2025 – Priorytet 3. Celem tego programu jest stworzenie warunków dla wzrostu czytelnictwa w Polsce poprzez realizację programów stworzonych przez instytucje, które zdecydowały się ubiegać o fundusze na zakup książek. Nasza szkoła przystąpiła do realizacji tego przedsięwzięcia. Opracowany został szkolny projekt, zgodny z wymogami postawionymi przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Priorytetem projektu jest wzmocnienie potencjału i roli bibliotek szkolnych poprzez zakup nowości wydawniczych pozostających w sferze zainteresowań  uczniów. Dzięki temu uczniowie będą mogli korzystać z najnowszych propozycji książkowych, oferowanych na rynku wydawniczym. Wsparcie finansowe obejmuje zakup książek będących nowościami wydawniczymi i niebędących podręcznikami, w szczególności książek historycznych, w tym poświęconych historii Polski XX wieku, oraz lektur szkolnych, zakup nowych elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych i realizację działań promujących czytelnictwo.

 

 

Zadania biblioteki na rok szkolny 2022/2023:

  • Tworzenie szkolnej Ścianki Czytelniczych Inspiracji z ulubionymi tytułami książek, zdjęciami czy narysowanymi okładkami tych pozycji; autorami czy mini recenzjami przeczytanych książek.
  • Pudełko życzeń” – uczniowie mogą zostawiać swoje propozycje książek ( autor, tytuł, serie), które chcieliby wypożyczyć.
  • Organizowanie konkursów czytelniczych dla uczniów szkoły podstawowej.
  • Zabawy biblioteczne.
  • Konkursy biblioteczne na ciekawą okładkę i zakładkę do książki.
  • Tydzień Pluszowego Misia – czytanie bajek, konkurs rysunkowy w młodszych klasach, przyniesienie swojego ulubionego pluszaka.

 Ranek poniedziałkowy w przedszkolu.Grupa Jeżyki przejęła gościnnie aktyw biblioteczny. Justynka i Kamila czytały bajeczki najmłodszym przedszkolakom.

 

Zapraszam czytelników z klas 1- 3 do wypożyczenia ciekawych książek.

  

—————————————————————————————————————————————————————————————————

Powyżej literatura przygodowa dla młodych czytelników z klas  4 – 6.
Zapraszam do wypożyczenia i przeczytania.

Czytamy przedszkolakom. Dwie aktywistki biblioteczne Kamila i Justyna czytają bajkę o Jabłonce młodym czytelnikom.

 


 

Statystyka czytelnictwa za marzec br. (ilość przeczytanych książek z podziałem na klasy):

klasa 1a – 14

klasa1b – 4

klasa 2a – 2

klasa 2b – 20

klasa 3 – 12

klasa 4 – 1

klasa 5a – 2

klasa 5b – 4

klasa 6 – 7

klasa 7 – 4

klasa 8a – 0

klasa 8b – 1

Zapraszamy do odświeżonej, bardziej przestrzennej i uporządkowanej biblioteki ! W nowym wnętrzu spokojnie przeczytasz interesującą książkę lub czasopismo. Biblioteka posiada bogaty księgozbiór.

 

                     

Zestawienie czytelnictwa za grudzień i I semestr obecnego roku szkolnego:

Grudzień                                     I SEMESTR

IIa – 0                                        II a – 16

IIb- 1                                         IIb – 7

IIIa – 1                                      III – 42

IV – 1                                         IV – 19

Va – 1                                         Va – 16

Vb – 3                                         Vb – 23

VI – 7                                         VI – 41

VII – 2                                        VII – 24

VIIIa – 2                                     VIIIa – 15

VIIIb – 4                                     VIIIb – 39

Skip to content