Zespół Szkolno-Przedszkolny w Pruchnej

Terapeuta pedagogiczny

Harmonogram pracy pedagogów

mgr Justyna Konieczny – Szkoła Podstawowa

  • Wtorek:
    • 12:45–13:30
  • Piątek:
    • 08:55–09:40
    • 12:45–13:30

mgr Anna Melek – Przedszkole

  • Poniedziałek:
    • 11:45–12:30
  • Środa:
    • 10:45–11:30
  • Piątek:
    • 07:55–08:40

Czym jest terapia pedagogiczna?

Terapia pedagogiczna, znana wcześniej jako reedukacja lub zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, to zestaw działań specjalistycznych, które mają na celu wsparcie dzieci z różnymi trudnościami w rozwoju i zachowaniu. Terapia skupia się na korygowaniu zaburzeń poprzez psychologiczno-pedagogiczne, profilaktyczne i medyczne metody pracy. Jest szczególnie istotna na początku ścieżki edukacyjnej dziecka, kiedy wczesna interwencja może znacząco wpłynąć na jego rozwój.

Zakres zadań terapeuty pedagogicznego

  1. Diagnostyka i analiza trudności uczniów:
    • Przeprowadzanie badań diagnostycznych w celu zidentyfikowania trudności uczniów wynikających z zaburzeń rozwojowych lub specyficznych problemów w nauce.
    • Monitorowanie efektów podejmowanych działań terapeutycznych.
  2. Rozpoznawanie barier i ograniczeń:
    • Określanie przyczyn trudności uczniów, które utrudniają im aktywne uczestnictwo w życiu szkoły lub przedszkola.
  3. Prowadzenie zajęć terapeutycznych:
    • Organizowanie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych form terapii indywidualnej lub grupowej.
    • Wspieranie uczniów w radzeniu sobie z trudnościami edukacyjnymi.
  4. Działania profilaktyczne:
    • Inicjowanie działań mających na celu zapobieganie niepowodzeniom edukacyjnym.
    • Współpraca z rodzicami w zakresie wspierania dziecka w domu.
  5. Wsparcie nauczycieli i specjalistów:
    • Współpraca z nauczycielami w celu:
      a) Rozpoznawania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów.
      b) Pomocy w identyfikacji mocnych stron, zainteresowań i uzdolnień dzieci.
      c) Analizy przyczyn trudności edukacyjnych oraz ich minimalizowania.
    • Udzielanie pomocy w dostosowaniu metod i form pracy do potrzeb uczniów.

Dlaczego terapia pedagogiczna jest ważna?

Wczesna diagnoza i odpowiednia terapia pozwalają dziecku na:

  • Lepsze zrozumienie swoich mocnych stron i możliwości.
  • Przezwyciężenie trudności w nauce czy zachowaniu.
  • Usprawnienie funkcji poznawczych, takich jak pamięć, koncentracja czy logiczne myślenie.
  • Zwiększenie pewności siebie oraz poczucia własnej wartości.

Terapia pedagogiczna to nie tylko wsparcie dla ucznia, ale także dla jego rodziców i nauczycieli, co pozwala na stworzenie spójnego systemu pomocy w procesie edukacyjnym i rozwojowym.

Skip to content