Laboratoria Przyszłości to innowacyjny program, który pozwala naszej szkole na wzbogacenie procesu edukacyjnego o nowoczesny sprzęt, umożliwiający uczniom rozwój umiejętności technicznych oraz kreatywnych. Dzięki temu uczniowie mają dostęp do narzędzi, które wspierają ich zainteresowania nie tylko podczas zajęć z techniki i innych przedmiotów obowiązkowych, ale także w ramach zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań oraz zajęć rozwijających ich uzdolnienia.
W ramach programu nasza szkoła pozyskała szereg nowoczesnych urządzeń, które umożliwiają realizację różnorodnych projektów edukacyjnych i eksperymentów. Wśród zakupionych sprzętów znalazły się:
- drukarka 3D Banach School wraz z filamentami, umożliwiająca tworzenie modeli przestrzennych,
- mikrokontrolery z czujnikami, wykorzystywane w nauce programowania i elektroniki,
- mikroskop z kamerą i akcesoriami, który pozwala na szczegółowe badanie mikroświata,
- stacje lutownicze, niezbędne do nauki montażu i naprawy obwodów elektronicznych,
- teleskop Levenhuk SkylinePlus 120S, idealny do obserwacji astronomicznych,
- pracownia robotyki SkriLab, umożliwiająca tworzenie i programowanie robotów,
- kamera cyfrowa ze statywem oraz oświetleniem do nagrań, wykorzystywana w projektach filmowych i multimedialnych,
- aparat z gimbalem, wykorzystywany do kręcenia płynnych, profesjonalnych ujęć wideo,
- zestaw nagłaśniający z mikroportami, wspierający realizację nagrań dźwiękowych i wystąpień publicznych,
- zestawy do doświadczeń z elektryczności, które pomagają w przyswajaniu zasad fizyki i elektryki.
Program Laboratoria Przyszłości to ogólnopolska inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Dzięki tym nowoczesnym narzędziom uczniowie mają szansę na rozwój kompetencji, które będą nieocenione w przyszłości, zarówno na rynku pracy, jak i w życiu codziennym.
III kwartał marzec 2024 – maj 2024
W III kwartale roku szkolnego odbyły się 8 godzin zajęć w ramach kółka informatyczno-fizycznego. Uczniowie mieli okazję pracować z obwodami mikrokontrolera Arduino, a także zmontować i uruchomić ScriBota w dedykowanej aplikacji. W zajęciach uczestniczyło 23 uczniów, którzy zdobyli praktyczne umiejętności związane z elektroniką i programowaniem.
W ramach projektu uczniowie pracowali nad następującymi zadaniami:
- Sygnalizator otwarcia okna – projekt, który pozwolił uczniom na zapoznanie się z zasadą działania czujników oraz ich wykorzystaniem do automatycznego wykrywania otwarcia okna.
- Wyświetlacz LCD – uczniowie zaprojektowali i wykonali układ wyświetlający informacje na ekranie LCD, co pozwoliło im na naukę programowania mikrokontrolerów.
- Lampka uruchamiana w ciemności – projekt ukazujący zastosowanie czujników światła do automatycznego włączania lampki w zależności od oświetlenia.
- Włącznik światła z czasomierzem – projekt, który wprowadził uczniów w tematykę programowania czasomierzy i automatyzacji.
Inne zajęcia
W klasach I-III, w ramach edukacji wczesnoszkolnej, wykorzystano klocki Skriware. Klocki te były używane podczas ośmiu godzin zajęć edukacyjnych oraz ponad dziesięciu godzin zajęć świetlicowych. Dzięki nim uczniowie rozwijali umiejętności logicznego myślenia i rozwiązywania problemów w sposób kreatywny.
Inne wykorzystanie sprzętu
Sprzęt zakupiony w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” znalazł również zastosowanie podczas szkolnych apelów. Wykorzystano:
- Mobilny zestaw nagłaśniający – do zapewnienia odpowiedniej jakości dźwięku podczas prezentacji.
- Mikrofony z akcesoriami – niezbędne do nagłośnienia wydarzeń szkolnych.
- Statyw – wykorzystywany do stabilnego ustawienia kamery podczas nagrań.
Podsumowanie dwuletniego okresu wykorzystania sprzętu pozyskanego w ramach programu rządowego Laboratoria Przyszłości
Sprzęt pozyskany przez Zespół Szkolno-Przedszkolny w Pruchnej w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” był regularnie wykorzystywany w różnych formach zajęć edukacyjnych. Dzięki temu uczniowie mieli możliwość rozwoju w obszarach technicznych, informatycznych oraz przyrodniczych. Sprzęt wykorzystywano na:
- Zajęciach lekcyjnych: Wykorzystano zestawy do doświadczeń z elektryczności, drukarkę 3D oraz zestawy z mikrokontrolerami podczas lekcji fizyki, techniki i informatyki. Mikroskop z kamerą był wykorzystywany na lekcjach biologii i przyrody.
- Zajęciach edukacji wczesnoszkolnej: Pracownia robotyki SkriLab była wykorzystywana w klasach I-III, gdzie uczniowie poznawali zasady programowania i robotyki.
- Zajęciach pozalekcyjnych: W ramach kółka informatyczno-fizycznego uczniowie korzystali z zestawów do doświadczeń z elektryczności, mikrokontrolerów, pracowni robotyki SkriLab oraz drukarki 3D.
- Zajęciach rozwijających zainteresowania i uzdolnienia: Pracownia robotyki SkriLab była wykorzystywana w klasach 1-3 oraz podczas zajęć specjalistycznych prowadzonych przez pedagoga szkolnego.
- Zajęciach świetlicowych: Sprzęt z pracowni robotyki SkriLab był używany także podczas zajęć świetlicowych, wspierając rozwój umiejętności technicznych uczniów.
- Imprezach i apelach szkolnych: W trakcie wydarzeń szkolnych wykorzystywano mobilny zestaw nagłaśniający, mikrofony oraz kamerę, co zapewniło wysoką jakość nagłośnienia i obrazów.
Dzięki wsparciu programu „Laboratoria Przyszłości” uczniowie mieli dostęp do nowoczesnego sprzętu, który rozwijał ich kompetencje techniczne, naukowe i kreatywne, przygotowując ich do wyzwań przyszłości.
II kwartał grudzień 2023 – luty 2024
W II kwartale roku szkolnego w naszej szkole kontynuowane były zajęcia z wykorzystaniem sprzętu pozyskanego w ramach programu rządowego Laboratorium Przyszłości. Dzięki nowoczesnym narzędziom uczniowie mogli poszerzać swoją wiedzę i umiejętności w zakresie technologii, fizyki oraz informatyki. W ramach kółka informatyczno-fizycznego odbyły się 9 godzin zajęć, w których uczestniczyło 23 uczniów. Podczas tych zajęć uczniowie pracowali z obwodami mikrokontrolera Arduino oraz montowali i uruchamiali ScriBota w dedykowanej aplikacji. Zajęcia te miały na celu rozwijanie umiejętności programowania, budowy układów elektronicznych oraz podstaw robotyki.
Zajęcia lekcyjne
W ramach lekcji fizyki w klasie 8, uczniowie mieli okazję pracować z zestawami do nauki elektryczności (2 godziny lekcyjne). Podczas tych zajęć przeprowadzili szereg doświadczeń związanych z:
- pomiarami napięcia i prądu w obwodach elektrycznych,
- łączeniem obwodów w układzie szeregowym i równoległym,
- badaniem prawa Ohma oraz
- łączeniem oporników.
Te zajęcia pozwoliły uczniom nie tylko na teoretyczne przyswojenie wiedzy, ale także na praktyczne doświadczenia, które ułatwiły zrozumienie podstawowych zasad fizyki.
Inne zajęcia
W klasach I-III na zajęciach edukacji wczesnoszkolnej wykorzystywano klocki Skriware, które stały się narzędziem do rozwijania kreatywności i umiejętności logicznego myślenia najmłodszych uczniów. Klocki te były wykorzystywane podczas dziewięciu godzin zajęć edukacyjnych oraz na zajęciach świetlicowych, gdzie uczniowie mogli tworzyć różnorodne konstrukcje i rozwiązywać zadania konstrukcyjne, wspierając rozwój umiejętności analitycznych oraz współpracy w grupie.
Inne wykorzystanie sprzętu
Sprzęt zakupiony w ramach programu Laboratoria Przyszłości znalazł również zastosowanie podczas wydarzeń szkolnych. Na szkolnych apelach wykorzystywano:
- Mobilny zestaw nagłaśniający, który zapewniał odpowiednią jakość dźwięku podczas prezentacji i wystąpień,
- Mikrofony z akcesoriami, które umożliwiły skuteczne nagłośnienie mniejszych i większych wydarzeń,
- Statyw, który zapewniał stabilność kamerze podczas nagrań i transmisji wideo.
Uczniowie podczas zajęć z elektroniki
Zajęcia z elektroniki w II kwartale stanowiły kontynuację rozwoju umiejętności związanych z mikrokontrolerami oraz podstawami elektroniki. Uczniowie mieli możliwość pracy z realnymi układami elektronicznymi, co umożliwiło im zdobycie praktycznej wiedzy na temat budowy i działania obwodów elektrycznych oraz programowania urządzeń takich jak Arduino i ScriBot. Zajęcia te były doskonałą okazją do nauki poprzez zabawę, co sprzyjało jeszcze lepszemu przyswajaniu materiału przez uczniów.
Dzięki wsparciu programu Laboratoria Przyszłości uczniowie nie tylko zdobywają wiedzę teoretyczną, ale także rozwijają swoje umiejętności praktyczne, które będą miały kluczowe znaczenie w przyszłości. Program ten daje im narzędzia do twórczego rozwiązywania problemów oraz kształtuje kompetencje, które będą nieocenione w dalszym rozwoju edukacyjnym i zawodowym.
I kwartał wrzesień 2023 – listopad 2023
W roku szkolnym 2023/24 w naszej szkole kontynuowane są zajęcia z wykorzystaniem nowoczesnego sprzętu pozyskanego w ramach rządowego programu Laboratorium Przyszłości. W I kwartale roku szkolnego zrealizowano 11 godzin zajęć kółka informatyczno-fizycznego. Uczniowie pracowali z obwodami mikrokontrolera Arduino oraz przystąpili do montażu i uruchomienia robotów ScriBot. W porównaniu do ubiegłego roku, montaż ScriBota zajął więcej czasu, ponieważ uczniowie musieli najpierw rozmontować roboty, które zostały złożone w poprzednich latach przez innych uczniów. Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem i łącznie wzięło w nich udział 23 uczniów.
Tematy zajęć kółka informatyczno-fizycznego
- 14.09.23 r. – Zajęcia organizacyjne. Omówienie zasad bezpieczeństwa podczas zajęć.
- 21.09.23 r. – Elementy elektroniczne – zapoznanie z podstawami. Tworzenie prostych obwodów.
- 28.09.23 r. – Połączenie mikrokontrolera Arduino – pierwsze kroki z mikrokontrolerami.
- 05.10.23 r. – Połączenie mikrokontrolera Arduino z komputerem – nauka komunikacji między urządzeniami.
- 12.10.23 r. – ScriBot – podstawy montażu robota.
- 19.10.23 r. – Montaż ScriBota – etapy budowy robota.
- 26.10.23 r. – Kontynuacja montażu ScriBota – precyzyjne składanie elementów.
- 02.11.23 r. – Montaż ScriBota – dalsza część pracy nad robotem.
- 16.11.23 r. – Montaż ScriBota – pierwsze uruchomienie robota.
- 23.11.23 r. – Montaż i uruchamianie ScriBota. Uzupełnianie zaległości.
- 30.11.23 r. – ScriBot – montaż i sterowanie, kontynuacja zajęć.
Zajęcia lekcyjne – fizyka (klasa 8)
W ramach lekcji fizyki w klasie 8, uczniowie mieli okazję zapoznać się z podstawami elektryczności, korzystając z zakupionych zestawów do nauki elektryczności. W sumie zrealizowano 8 godzin lekcyjnych, w trakcie których uczniowie przeprowadzili szereg doświadczeń oraz analizowali różne zjawiska fizyczne. Tematy zajęć obejmowały:
- 21.09.23 r. – Przewodniki i izolatory – rozróżnianie materiałów na podstawie ich właściwości elektrycznych.
- 10.10.23 r. – Prąd elektryczny, napięcie elektryczne i natężenie prądu – wprowadzenie do podstawowych pojęć elektrycznych.
- 17.10.23 r. – Pomiar natężenia prądu i napięcia elektrycznego – praktyczne doświadczenia z użyciem multimetru.
- 24.10.23 r. – Pomiar natężenia prądu i napięcia elektrycznego w połączeniach szeregowych i równoległych – badanie wpływu różnych układów na wartości prądu i napięcia.
- 26.10.23 r. – Opór elektryczny – badanie zależności między oporem, napięciem i natężeniem prądu.
- 07.11.23 r. – Praca i moc prądu elektrycznego – obliczenia związane z pracą wykonaną przez prąd elektryczny oraz mocą.
- 23.11.23 r. – Bieguny magnetyczne – badanie właściwości magnetycznych różnych materiałów.
- 28.11.23 r. – Właściwości magnetyczne przewodnika z prądem – zjawisko indukcji magnetycznej.
W trakcie zajęć przeprowadzono szereg doświadczeń, takich jak pomiar napięcia i prądu w obwodach, łączenie obwodów szeregowych i równoległych, badanie prawa Ohma, oraz obliczenia mocy żarówki z pomiaru prądu i napięcia. Uczniowie badali także właściwości magnetyczne ciał, co pozwoliło im na praktyczne zastosowanie teorii w codziennych zjawiskach.
Zajęcia lekcyjne – technika (klasy 6a i 6b)
W klasach 6a i 6b, na lekcjach techniki, uczniowie wykorzystywali zakupione zestawy do nauki elektryczności. Przeprowadzili doświadczenia związane z łączeniem prostych obwodów elektrycznych w układach szeregowych i równoległych. Tematy lekcji obejmowały:
- 20.11.23 r. – Obwody elektryczne – zapoznanie z podstawami tworzenia obwodów.
- 22.11.23 r. – Obwody elektryczne – kontynuacja nauki o obwodach.
- 27.11.23 r. – Obwody elektryczne – ćwiczenia praktyczne, tworzenie własnych układów.
- 29.11.23 r. – Obwody elektryczne – ćwiczenia praktyczne, dalsza nauka o łączeniu obwodów.
Zajęcia te miały na celu rozwijanie umiejętności praktycznych, takich jak składanie prostych układów elektrycznych, co stanowiło doskonałe przygotowanie do bardziej zaawansowanych zagadnień w przyszłości.
Podsumowanie
W I kwartale roku szkolnego 2023/24 uczniowie mieli okazję rozwijać swoje umiejętności w zakresie elektroniki, programowania oraz fizyki. Dzięki nowoczesnym narzędziom, takim jak mikrokontrolery Arduino oraz ScriBot, uczniowie mogli pracować nad projektami, które rozwijały ich kreatywność i umiejętności praktyczne. Zajęcia te były doskonałą okazją do nauki poprzez doświadczenie, co sprzyjało lepszemu zrozumieniu zagadnień teoretycznych i ich zastosowania w praktyce. Program Laboratoria Przyszłości stanowił ważny element wzbogacający ofertę edukacyjną naszej szkoły, dając uczniom możliwość rozwijania umiejętności niezbędnych w XXI wieku.
Sprawozdanie z wykorzystania zakupionego sprzętu w ramach rządowego programu „Laboratoria Przyszłości” w roku szkolnym 2022/2023
W roku szkolnym 2022/2023 nasza szkoła skorzystała z rządowego programu Laboratoria Przyszłości, w ramach którego pozyskaliśmy nowoczesny sprzęt edukacyjny, który wzbogacił naszą ofertę dydaktyczną. Dzięki tym zakupom uczniowie mieli możliwość rozwijania swoich umiejętności w zakresie nauk ścisłych, technicznych i przyrodniczych. Program ten stał się fundamentem dla wielu innowacyjnych zajęć, które angażowały uczniów, wspierając ich kreatywność i zdolności praktyczne.
Sprzęt zakupiony w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”
- Drukarka 3D Banach School wraz z filamentami,
- Mikrokontrolery z czujnikiem,
- Mikroskop z kamerą i akcesoriami,
- Stacje lutownicze,
- Teleskop Levenhuk SkylinePlus 120S,
- Pracownia robotyki SkriLab,
- Kamera cyfrowa ze statywem oraz oświetleniem do nagrań,
- Aparat z gimbalem,
- Zestaw nagłaśniający z mikroportami,
- Zestawy do doświadczeń z elektryczności.
Wykorzystanie sprzętu w szkole
Sprzęt pozyskany w ramach programu Laboratoria Przyszłości był wykorzystywany w różnych obszarach edukacyjnych, zarówno na zajęciach lekcyjnych, jak i pozalekcyjnych:
- Zajęcia lekcyjne
- Fizyka, technika, informatyka: Uczniowie korzystali z zestawów do doświadczeń z elektryczności oraz z drukarki 3D do realizacji projektów technicznych i naukowych.
- Biologia i przyroda: Mikroskop z kamerą i akcesoriami był wykorzystywany do prowadzenia obserwacji mikroskopowych, szczególnie w zakresie biologii komórkowej i badań przyrodniczych.
- Zajęcia edukacji wczesnoszkolnej:
- Pracownia robotyki SkriLab była wykorzystywana do nauki podstaw robotyki oraz programowania, co miało na celu rozwijanie logicznego myślenia i kreatywności dzieci w młodszych klasach.
- Zajęcia pozalekcyjne (kółka informatyczno-fizycznego)
- Uczniowie pracowali z zestawami do doświadczeń z elektryczności, mikrokontrolerami, pracownią robotyki SkriLab oraz drukarką 3D. Zajęcia te były niezwykle popularne i angażowały uczniów do tworzenia własnych projektów, które rozwijały ich umiejętności techniczne i kreatywność.
- Zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów (klasy 1-3)
- Pracownia robotyki SkriLab była wykorzystywana w ramach zajęć rozwijających pasje i talenty uczniów, umożliwiając im naukę programowania oraz budowanie robotów.
- Imprezy i apel szkolny
- W trakcie szkolnych apeli oraz imprez (np. Święto Niepodległości, Jasełka Szkolne) wykorzystywano sprzęt nagłaśniający z mikroportami, kamerę cyfrową oraz aparat z gimbalem. Dzięki temu udało się profesjonalnie zrealizować nagrania, które zostały udostępnione na szkolnym Facebooku.
Podsumowanie wykorzystania sprzętu
W ciągu pierwszego półrocza roku szkolnego, sprzęt pozyskany w ramach programu Laboratoria Przyszłości był wykorzystywany na łącznie 64 godzinach zajęć lekcyjnych oraz pozalekcyjnych. Obejmuje to różnorodne zajęcia, od klasycznych lekcji przedmiotowych po kreatywne warsztaty, kółka i zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów. Ponadto sprzęt był wykorzystywany do realizacji trzech szkolnych imprez, w tym nagrania dwóch filmów, które zostały zaprezentowane na szkolnej stronie Facebook.
Dodatkowo, na stronie internetowej szkoły regularnie zamieszczano szczegółowe miesięczne sprawozdania z wykorzystania sprzętu, dzięki czemu społeczność szkolna mogła śledzić postępy oraz efekty pracy uczniów i nauczycieli z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.
Wnioski: Zakup sprzętu w ramach programu Laboratoria Przyszłości w znaczący sposób wzbogacił ofertę edukacyjną naszej szkoły. Uczniowie mieli szansę na zdobycie praktycznych umiejętności w dziedzinach takich jak elektronika, programowanie, robotyka oraz multimedia. Sprzęt pozwolił na realizację zajęć w sposób bardziej atrakcyjny, angażujący i zbliżający uczniów do nowoczesnych technologii, co z pewnością ma duże znaczenie w kontekście ich przyszłości edukacyjnej i zawodowej.
Maj 2023
W maju 2023 roku w naszej szkole kontynuowano zajęcia w ramach programu Laboratoria Przyszłości, które miały na celu rozwijanie umiejętności uczniów w zakresie nauk technicznych, elektroniki, programowania oraz pracy z nowoczesnymi technologiami. Zajęcia odbywały się regularnie, angażując uczniów w praktyczne ćwiczenia, które rozwijały ich zainteresowania i zdolności w obszarze technologii.
W ramach kółka informatyczno-fizycznego odbyły się 2 godziny zajęć, podczas których uczniowie kontynuowali pracę z obwodami mikrokontrolera Arduino. Tematyka zajęć obejmowała tworzenie prostych obwodów z wykorzystaniem diod, rezystorów, czujników oraz fotorezystorów. Dodatkowo uczniowie nadal pracowali nad obsługą wydruków 3D, co pozwalało im łączyć wiedzę z zakresu elektroniki z praktycznym wykorzystaniem technologii druku przestrzennego.
Tematy zajęć kółka informatyczno-fizycznego
- 10.05.23r. – Wydruki 3D.
- 31.05.23r. – Łączymy obwody elektroniczne. Sprawdzamy działanie diody.
W ramach zajęć lekcyjnych z fizyki w klasach 8a i 8b, uczniowie wykorzystali zakupione zestawy Arduino do nauki elektroniki, przeprowadzając łącznie 3 godziny lekcyjne. Zajęcia te miały na celu rozwijanie umiejętności praktycznych w zakresie budowania i testowania obwodów elektronicznych, co stanowiło doskonałą okazję do zastosowania teorii w praktyce.
Tematy zajęć z fizyki
- 22.05.23r. – Ćwiczenia z elektroniki – 2 godziny.
- 31.05.23r. – Łączenie obwodów elektronicznych – 1 godzina.
Również w ramach zajęć technicznych w klasie 6, uczniowie mieli okazję zapoznać się z podstawami elektroniki, wykorzystując zakupione zestawy edukacyjne. Podczas dwóch lekcji uczniowie mieli okazję poznać różne elementy elektroniczne, ich zastosowanie oraz rolę w codziennym życiu, co stanowiło wstęp do bardziej zaawansowanych zagadnień związanych z elektroniką.
Tematy zajęć z techniki
- 9.05.23r. – Elementy elektroniki. Elektronika wokół nas.
- 30.05.23r. – Elementy elektroniki. Rodzaje elementów elektronicznych.
Dzięki zastosowaniu nowoczesnych zestawów edukacyjnych, uczniowie mogli w sposób aktywny uczestniczyć w zajęciach, rozwijając swoje zainteresowania techniczne i zdobywając cenne umiejętności praktyczne. Program Laboratoria Przyszłości nadal odgrywa kluczową rolę w wzbogacaniu procesu edukacyjnego, umożliwiając uczniom poznawanie technologii, które w przyszłości będą miały duży wpływ na rynek pracy.
Marzec – Kwiecień 2023
W marcu i kwietniu 2023 roku kontynuowane były zajęcia z programu Laboratoria Przyszłości, który cieszy się dużym zainteresowaniem uczniów. Zajęcia te mają na celu rozwój umiejętności technicznych uczniów, umożliwiając im pracę z nowoczesnym sprzętem edukacyjnym. W marcu odbyły się 4 godziny zajęć kółka informatyczno-fizycznego, a w kwietniu, z powodu przerwy świątecznej, zrealizowano jedynie 2 godziny zajęć.
Tematyka zajęć w ramach Laboratoriów Przyszłości obejmowała szereg zagadnień technicznych, z naciskiem na bezpieczeństwo podczas pracy z elektroniką oraz podstawy lutowania obwodów. Uczniowie, pod okiem nauczyciela, zapoznali się z zasadami bezpieczeństwa przy lutowaniu, co jest niezbędne w pracy z komponentami elektronicznymi. Dzięki tym zajęciom uczniowie nauczyli się, jak prawidłowo lutować połączenia przewodów i elementów elektronicznych, co pozwoliło im na tworzenie pierwszych prostych obwodów.
Zajęcia z mikrokontrolerem Arduino stanowiły kolejny ważny etap edukacji. Uczniowie kontynuowali pracę nad łączeniem obwodów z mikrokontrolerami, ucząc się programowania i integracji obwodów elektronicznych z oprogramowaniem. Powstały pierwsze obwody sterujące diodą elektroluminescencyjną, które stanowiły podstawowe ćwiczenie w nauce o obwodach elektronicznych. Uczniowie zdobywali praktyczne umiejętności w zakresie łączenia przewodów, korzystania z czujników, a także programowania prostych układów.
W ramach tych zajęć uczniowie połączyli również obwód ilustrujący działanie fotorezystora, co pozwoliło im na zrozumienie, jak światło wpływa na opór w obwodzie. Dzięki tym doświadczeniom, uczniowie mogli na własne oczy zobaczyć wpływ zmieniających się warunków oświetleniowych na działanie elektronicznych układów.
Jednym z elementów, który zyskał szczególną popularność, była obsługa drukarki 3D. Uczniowie kontynuowali pracę nad wydrukami 3D, a ich umiejętności w tym zakresie rosły. Coraz więcej uczniów potrafiło samodzielnie obsługiwać drukarkę 3D, wykonując własne wydruki. W ramach zajęć uczniowie wykorzystywali gotowe modele 3D, dostępne na stronie Banach 3D, co umożliwiło im naukę obsługi urządzenia oraz wdrażanie pomysłów w życie.
Zajęcia z Laboratoriów Przyszłości stanowią doskonałą okazję do rozwoju umiejętności technicznych i inżynierskich, które są niezwykle cenne w dzisiejszym, coraz bardziej zautomatyzowanym świecie. Dzięki nowoczesnym narzędziom, uczniowie zyskali nie tylko teoretyczną wiedzę, ale także praktyczne umiejętności, które na pewno będą wykorzystywać w przyszłości. Program Laboratoria Przyszłości w naszej szkole jest doskonałym przykładem nowoczesnego podejścia do edukacji, które angażuje uczniów i rozwija ich pasje techniczne.
Luty 2023
W lutym 2023 roku uczniowie Szkoły Podstawowej im. Emilii Michalskiej, pod nadzorem nauczycieli, kontynuowali wykorzystanie sprzętu pozyskanego w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Zajęcia te pozwoliły uczniom na dalszy rozwój umiejętności technicznych i inżynierskich, a także na zdobycie praktycznych doświadczeń w obszarze elektroniki, robotyki oraz druku 3D.
W ramach działalności kółka informatyczno-fizycznego odbyły się 4 godziny zajęć, na których uczniowie pracowali nad składaniem i uruchamianiem robota SkriBot. Wspólnie z nauczycielem uczniowie montowali elementy robota, zapoznając się z jego budową i funkcjonowaniem. Zajęcia te stanowiły doskonałą okazję do praktycznego zastosowania wiedzy z zakresu robotyki oraz inżynierii. Po złożeniu robota, uczniowie przystąpili do jego uruchamiania i testowania, co pozwoliło im na naukę podstawowych umiejętności związanych z programowaniem i sterowaniem urządzeniem.
Ciekawym elementem tych zajęć była możliwość zapoznania się z robotem SkriBot przez uczniów klas 1-3. W ramach zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów, które odbyły się przez 4 godziny, młodsze dzieci pod okiem nauczyciela mogły samodzielnie uruchomić robota oraz zapoznać się z jego działaniem. Dla wielu uczniów był to pierwszy kontakt z robotyką, co spotkało się z dużym entuzjazmem.
W trakcie zajęć uczniowie kontynuowali również obsługę drukarki 3D. Wśród uczniów zainteresowanie tą technologią jest ogromne, a drukowanie modeli 3D stało się jednym z ulubionych zadań. Jedynym ograniczeniem w liczbie wydruków jest czas potrzebny na wykonanie każdego projektu, co powoduje, że uczniowie muszą cierpliwie czekać na zakończenie procesu drukowania. Drukarka 3D stała się narzędziem, które rozwija wyobraźnię i kreatywność uczniów, umożliwiając im realizowanie własnych pomysłów w trójwymiarze.
Równocześnie uczniowie kółka informatyczno-fizycznego rozwijali swoje umiejętności w zakresie elektroniki, łącząc obwody mikrokontrolerów z oprogramowaniem Arduino. Powstały pierwsze proste obwody sterujące diodą elektroluminescencyjną, co pozwoliło uczniom na zdobycie praktycznej wiedzy na temat podstawowych elementów elektronicznych oraz ich zastosowań. Uczniowie coraz lepiej radzili sobie z łączeniem poszczególnych elementów, co stanowiło doskonałą okazję do nauki pracy z mikrokontrolerami oraz programowania prostych urządzeń.
Tematy zajęć kółka informatyczno-fizycznego w lutym 2023 roku:
- 1.02.23r. Montujemy SkriBota. Wydruki 3D.
- 8.02.23r. Składamy robota SkriBot – kontynuacja prac.
- 15.02.23r. Uruchamianie SkriBota.
- 22.02.23r. Podstawy mikrokontrolerów.
Luty 2023 roku był okresem intensywnej pracy, pełnym wyzwań i nowych doświadczeń. Uczniowie wykorzystywali nowoczesne narzędzia i technologie, zdobywając wiedzę i umiejętności, które będą miały ogromne znaczenie w ich dalszej edukacji i przyszłej karierze zawodowej. Program Laboratoria Przyszłości w naszej szkole stwarza świetną okazję do nauki poprzez zabawę i praktyczne eksperymentowanie, rozwijając w uczniach pasje techniczne i twórcze.
Styczeń 2023
Mimo że styczeń 2023 roku był krótszym miesiącem ze względu na ferie zimowe, uczniowie Szkoły Podstawowej im. Emilii Michalskiej kontynuowali swoją edukację z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Choć uczniowie uczyli się tylko przez dwa tygodnie, intensywnie korzystali z nowoczesnych narzędzi, rozwijając swoje umiejętności w zakresie elektroniki, robotyki oraz druku 3D.
W ramach kółka informatyczno-fizycznego odbyły się 2 godziny zajęć, podczas których uczniowie kontynuowali składanie robota SkriBot. W tym miesiącu, dzięki wysiłkowi i zaangażowaniu, SkriBot został w pełni zmontowany i uruchomiony. Należy podkreślić, że na kółku szczególnie wyróżniali się uczniowie klasy 6, którzy przejęli główną rolę w procesie składania robota. Wkrótce uczniowie przystąpią do programowania SkriBota, co pozwoli im na zdobycie praktycznych umiejętności z zakresu programowania i automatyzacji. Zajęcia te stanowiły doskonałą okazję do nauki pracy zespołowej, a także rozwiązywania problemów technicznych związanych z budową i uruchamianiem robota.
W ramach tych samych zajęć uczniowie zapoznawali się z podstawami obsługi drukarki 3D. W styczniu udało się wykonać pierwsze wydruki, co spotkało się z dużym entuzjazmem wśród uczestników. Drukowanie modeli 3D stanowiło doskonałą okazję do rozwijania kreatywności i umiejętności technicznych uczniów. Uczniowie zdobywali doświadczenie w obsłudze nowoczesnych technologii, które w przyszłości mogą mieć szerokie zastosowanie w różnych dziedzinach życia zawodowego.
Tematy zajęć kółka informatyczno-fizycznego w styczniu 2023 roku:
- 4.01.23r. Składamy SkriBota – kontynuacja prac.
- 14.01.23r. SkriBot – konstrukcja, uruchomienie. Podstawy druku 3D.
Do zajęć wykorzystywano zestawy do montażu SkriBota zakupione w ramach Laboratoriów Przyszłości (SkriwareAcademy). Dzięki tym zestawom uczniowie mogli poznać zasady działania mikrokontrolerów i elementów elektronicznych, które są podstawą wielu współczesnych technologii.
W kółku uczestniczyli uczniowie klas 6-8, którzy wykazywali dużą motywację i zaangażowanie w realizacji projektów.
Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów klas 1-3 również odbywały się z wykorzystaniem zestawów SkriwareAcademy. Uczniowie poznawali podstawy konstrukcji i budowy prostych urządzeń, rozwijając swoje umiejętności manualne, wyobraźnię przestrzenną oraz umiejętności rozwiązywania problemów. Łącznie odbyły się 4 godziny zajęć, które były bardzo dobrze przyjęte przez dzieci. Dodatkowo, klocki Skriware były wykorzystywane na zajęciach prowadzonych przez pedagoga szkolnego, gdzie uczniowie w ramach 1 godziny zajęć rozwijali swoje umiejętności w bardziej indywidualny sposób.
Na koniec miesiąca zrealizowany został także projekt filmowy – zmontowany film z Jasełek szkolnych, który został nagrany w grudniu przy pomocy kamery zakupionej w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Film, który uchwycił wyjątkową atmosferę świąt Bożego Narodzenia, został umieszczony na szkolnej stronie na Facebooku, gdzie dostępny jest dla całej społeczności szkolnej. Film można obejrzeć pod adresem:
https://fb.watch/iXrK7RST35/.
Styczeń 2023 roku był miesiącem pełnym twórczej pracy z nowoczesnymi narzędziami, w którym uczniowie rozwijali swoje zdolności techniczne i kreatywne. Zajęcia były różnorodne, angażujące i w pełni wykorzystywały potencjał nowoczesnego sprzętu dostępnego dzięki programowi Laboratoria Przyszłości, co pozwoliło uczniom na zdobycie cennych umiejętności na przyszłość.
Grudzień 2022
W grudniu uczniowie Szkoły Podstawowej im. Emilii Michalskiej kontynuowali wykorzystywanie nowoczesnego sprzętu zakupionego przez szkołę w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Dzięki tym zasobom uczniowie mieli możliwość rozwijania swoich umiejętności technicznych, które stają się coraz bardziej istotne w dzisiejszym świecie.
W ramach kółka informatyczno-fizycznego kontynuowano pracę nad składaniem i uruchamianiem robota SkriBot. W grudniu odbyły się 3 godziny zajęć, podczas których uczniowie zajmowali się montowaniem robota. Ich celem było stworzenie w pełni funkcjonalnych modeli SkriBotów, które w kolejnych etapach będą programowane i uruchamiane. Zajęcia te pozwoliły uczniom na zdobycie podstawowych umiejętności w zakresie robotyki, takich jak montaż, konfiguracja i uruchamianie urządzeń mechanicznych.
Pierwsze złożone SkriBoty były gotowe do dalszej pracy – w przyszłości uczniowie będą mieli możliwość uruchomić swoje roboty za pomocą aplikacji mobilnej na system Android oraz programować je do realizacji określonych zadań. Zajęcia z robotyki rozwijają zdolności manualne, myślenie przestrzenne i logiczne, a także uczą pracy zespołowej oraz rozwiązywania problemów technicznych.
Tematy zajęć kółka informatyczno-fizycznego w grudniu 2022 roku:
- 7.12.22r. SkriBot – konstrukcja.
- 14.12.22r. Montujemy SkriBota.
- 21.12.22r. Składamy robota SkriBot.
Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem uczniów, w szczególności uczniów klas 6-8, którzy wykazywali się dużym zaangażowaniem w proces budowy robota. Wykorzystanie nowoczesnych zestawów do robotyki SkriWare pozwalało uczniom zdobyć praktyczne doświadczenie z zakresu elektroniki, mechaniki i programowania.
Dzięki zaangażowaniu nauczycieli oraz dostępnemu sprzętowi uczniowie mogli rozwijać swoje umiejętności i pasje związane z nowymi technologiami. Zajęcia były nie tylko edukacyjne, ale również inspirujące, pokazując uczniom, jak wiele można osiągnąć, łącząc teorię z praktyką.
W przyszłości, w ramach kontynuacji projektu, uczniowie będą mieli okazję programować swoje roboty i realizować różne zadania, co na pewno przyczyni się do dalszego rozwoju ich zainteresowań oraz umiejętności związanych z nowoczesnymi technologiami.
Zajęcia kółka Informatyczno-Fizycznego i lekcje fizyki oraz techniki
W ramach zajęć kółka Informatyczno-Fizycznego uczniowie kontynuowali pracę z wykorzystaniem nowoczesnych zestawów edukacyjnych do montażu robota SkriBot z zestawu SkriWareAcademy. Zajęcia te pozwalają uczniom zdobywać umiejętności związane z robotyką, elektroniką oraz programowaniem, wprowadzając ich w świat technologii i inżynierii.
Lekcje fizyki – Klasy 8a i 8b
W ramach lekcji fizyki w klasach 8a i 8b uczniowie pracowali z zakupionymi zestawami do nauki elektryczności. Zajęcia obejmowały zarówno teorię, jak i praktyczne doświadczenia, które pozwoliły uczniom na głębsze zrozumienie zagadnień związanych z magnetyzmem oraz elektrycznością.
W dniach 12.12.22r. oraz 14.12.22r. uczniowie przeprowadzili doświadczenia związane z elektromagnesami, ich budową, działaniem oraz zastosowaniem w różnych urządzeniach elektrycznych. Szczególną uwagę zwrócono na zależność między oddziaływaniem magnetycznym a pracą silników elektrycznych. W ramach zajęć uczniowie:
- Zbadali właściwości magnetyczne magnesów trwałych.
- Obserwowali zachowanie przewodów oraz ramek w polu magnetycznym.
- Konstruowali obwody z elektromagnesami i silnikami elektrycznymi, które były podłączone do potencjometrów oraz innych odbiorników, takich jak żarówki i oporniki.
Lekcje techniki – Klasa 6
W ramach zajęć technicznych w klasie 6 uczniowie również mieli okazję pracować z zestawami edukacyjnymi do nauki elektryczności. W dniu 6.12.22r. przeprowadzono ćwiczenia praktyczne związane z łączeniem prostych obwodów elektrycznych. Uczniowie pracowali nad połączeniami szeregowymi i równoległymi, włączając w obwody różne urządzenia odbiorcze, takie jak żarówki, silniki i oporniki. Te doświadczenia miały na celu rozwijanie umiejętności manualnych, zrozumienia podstawowych zasad obwodów elektrycznych oraz bezpieczeństwa przy pracy z prądem elektrycznym.
Zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów – Klasy 1-3
W ramach zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów w klasach 1-3, nauczyciele wykorzystali klocki edukacyjne SkriWareAcademy. Zestawy te umożliwiają uczniom rozwijanie umiejętności manualnych, logicznego myślenia oraz wyobraźni przestrzennej. Klocki te były również wykorzystywane na zajęciach edukacji wczesnoszkolnej, gdzie uczniowie mieli okazję tworzyć różne konstrukcje, rozwijając swoją kreatywność i zdolności do rozwiązywania problemów technicznych.
Szkolne Jasełka – Nagranie i produkcja wideo
W grudniu w szkole odbyły się tradycyjne jasełka, które zostały uwiecznione dzięki nowemu sprzętowi zakupionemu w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Nagrano film dokumentujący przedstawienie jasełkowe z użyciem nowej kamery cyfrowej. Film ten będzie poddany montażowi w styczniu przez nauczyciela wraz z uczniami, którzy będą mogli nauczyć się podstaw edycji wideo oraz obróbki materiałów filmowych.
W trakcie jasełek wykorzystano następujący sprzęt:
- Mobilny zestaw nagłaśniający – do zapewnienia odpowiedniej jakości dźwięku.
- Mikroporty – ułatwiające rejestrację dźwięku podczas występów.
- Mikrofony z akcesoriami – do rejestracji wyrazistych głosów aktorów.
- Statyw – do stabilnego ustawienia kamery podczas nagrań.
Wykorzystanie nowoczesnego sprzętu technologicznego w tego typu wydarzeniach szkolnych daje uczniom szansę na praktyczne zastosowanie nowych umiejętności w zakresie multimediów, a także na rozwój w dziedzinach związanych z nagrywaniem, montażem wideo oraz obsługą sprzętu audio-wizualnego.
Listopad 2022
W listopadzie uczniowie Szkoły Podstawowej im. Emilii Michalskiej kontynuowali wykorzystanie nowoczesnego sprzętu zakupionego w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Zajęcia odbywały się regularnie, a uczniowie mieli okazję rozwijać swoje umiejętności techniczne, informatyczne i fizyczne, angażując się w różne projekty edukacyjne.
Kółko Informatyczno-Fizyczne
W ramach działalności kółka Informatyczno-Fizycznego odbyły się 6 godzin zajęć, które koncentrowały się na dalszej nauce obwodów elektrycznych oraz zasadach działania podstawowych elementów elektronicznych. W listopadzie uczniowie pogłębiali swoją wiedzę na temat różnych układów elektronicznych, a także przygotowywali się do przyszłej pracy z mikrokontrolerami i programowaniem obwodów.
W ramach zajęć omawiano między innymi budowę i działanie obwodów elektrycznych, koncentrując się na obwodach równoległych oraz rezystancji w obwodach elektrycznych. Uczniowie nauczyli się łączyć różne elementy elektroniczne, takie jak rezystory, diody oraz inne komponenty, co pozwoliło im lepiej zrozumieć podstawy elektroniki. Zajęcia te stanowiły solidną podstawę do przyszłej nauki programowania mikrokontrolerów.
Tematy zajęć kółka:
- 2.11.22r. – Obwody równoległe. Łączenie elementów przez wyłącznik.
Uczniowie poznawali zasady działania obwodów równoległych oraz eksperymentowali z różnymi konfiguracjami, w tym z zastosowaniem wyłączników w obwodach elektrycznych. Ćwiczenia pozwoliły im na praktyczne zastosowanie teorii. - 9.11.22r. – Łączenie elementów elektronicznych – ćwiczenia.
Zajęcia obejmowały praktyczne łączenie różnych elementów elektronicznych w celu stworzenia prostych obwodów. Uczniowie mieli okazję eksperymentować z różnymi komponentami i sprawdzać ich działanie w układach. - 16.11.22r. – Rezystancja w obwodzie elektrycznym.
Tematem zajęć była rezystancja oraz jej wpływ na działanie obwodów elektrycznych. Uczniowie nauczyli się mierzyć rezystancję i wykorzystywać tę wiedzę do tworzenia bardziej złożonych układów elektrycznych. - 23.11.22r. – Podstawowe wiadomości o fotorezystorze i diodzie IR.
Zajęcia dotyczyły podstawowych elementów optoelektroniki, takich jak fotorezystory i diody IR. Uczniowie zapoznali się z ich działaniem i zastosowaniami w różnych układach elektronicznych.
Wszystkie te działania miały na celu przygotowanie uczniów do pracy z mikrokontrolerami i umożliwienie im zrozumienia podstaw elektroniki. Dalsza nauka programowania mikrokontrolerów była następnym krokiem w rozwoju technicznym uczniów.
Klocki Skriware
W listopadzie uczniowie rozpoczęli również pracę z klockami Skriware, które pozwoliły im na tworzenie prostych konstrukcji. Zajęcia te rozwijały umiejętności manualne uczniów oraz ich wyobraźnię przestrzenną. Uczniowie zaczęli składać różne modele, ucząc się zasad konstrukcji i współpracy przy realizacji projektów. Klocki Skriware stały się doskonałym wprowadzeniem do bardziej zaawansowanej pracy z technologią, a także pozwalały uczniom na rozwój kreatywności.
Uczestnicy zajęć:
W zajęciach kółka Informatyczno-Fizycznego uczestniczyli uczniowie klas 6-8, którzy z dużym zainteresowaniem podchodzili do omawianych tematów. Dzięki zastosowaniu nowoczesnego sprzętu i metod nauczania, uczniowie zdobywali cenne umiejętności techniczne i rozwijali swoją wiedzę z zakresu elektroniki i programowania.
Zajęcia lekcyjne z fizyki
W ramach zajęć lekcyjnych z fizyki, uczniowie klasy 8a i 8b korzystali z zestawów zakupionych w ramach programu do nauki elektryczności. W sumie odbyło się 10 lekcji, na których uczniowie zgłębiali zagadnienia związane z prądem elektrycznym, magnetyzmem oraz elektromagnetyzmem. Tematy obejmowały szeroki zakres wiedzy, od podstawowych zasad prądu elektrycznego, przez wytwarzanie energii elektrycznej, po badanie właściwości magnetycznych przewodników z prądem.
Tematy zajęć z fizyki:
- 2.11.22r. – Praca i moc prądu elektrycznego – wytwarzanie energii elektrycznej
Uczniowie badali procesy wytwarzania energii elektrycznej, poznali zasady dotyczące pracy i mocy prądu elektrycznego. - 9.11.22r. – Użytkowanie energii elektrycznej
Zajęcia dotyczyły praktycznego wykorzystania energii elektrycznej w życiu codziennym. Uczniowie omawiali również efektywność i oszczędność energii. - 16.11.22r. – Podsumowanie wiadomości dotyczących prądu elektrycznego
Podczas tej lekcji uczniowie podsumowali wszystkie kluczowe informacje na temat prądu elektrycznego oraz rozwiązywali zadania praktyczne. - 28.11.22r. – Bieguny magnetyczne
Uczniowie zapoznali się z zasadami działania biegunów magnetycznych oraz zjawiskami związanymi z magnetyzmem. - 30.11.22r. – Właściwości magnetyczne przewodnika z prądem
Przeprowadzono eksperymenty dotyczące właściwości magnetycznych przewodników z prądem, w tym badano działanie igły magnetycznej w pobliżu magnesu oraz przewodnika z prądem. Uczniowie konstruowali także obwody z elektromagnesem i silnikiem elektrycznym.
Zajęcia były bardzo interaktywne i pełne eksperymentów, co pozwoliło uczniom lepiej zrozumieć, jak działają różne zjawiska elektryczne i magnetyczne.
Zajęcia lekcyjne z techniki
W ramach zajęć lekcyjnych z techniki, uczniowie klasy 6 zapoznali się z zasadami budowy obwodów elektrycznych. Na 2 lekcjach, które odbyły się w listopadzie, uczniowie przeprowadzili ćwiczenia praktyczne związane z łączeniem prostych obwodów elektrycznych w konfiguracjach szeregowych i równoległych. Ćwiczenia te pozwoliły uczniom zdobyć umiejętności, które będą mogły zostać wykorzystane w przyszłości do bardziej zaawansowanej pracy z mikrokontrolerami.
Zajęcia z biologii
W ramach zajęć z biologii, uczniowie mieli okazję korzystać z nowoczesnego mikroskopu z kamerą, który pozwalał na robienie zdjęć i zapisanie ich na karcie SD. Mikroskop, wyposażony w monitorek LCD, umożliwił uczniom dokładniejsze obserwowanie próbek biologicznych, co zwiększyło ich zaangażowanie i zainteresowanie przedmiotem.
Uroczystość z okazji Święta Niepodległości
Z okazji obchodów Święta Niepodległości w szkole, uczniowie przygotowali film pt. „Nasi najmłodsi o wolności i Polsce…”, który został nagrany za pomocą nowej kamery cyfrowej. Film został udostępniony na szkolnej stronie Facebooka, aby szerzej dotrzeć do rodziców oraz społeczności lokalnej. W trakcie uroczystego apelu, w którym wzięli udział uczniowie, wykorzystano także mobilny zestaw nagłaśniający, mikroport oraz mikrofony z akcesoriami, które zapewniły doskonałą jakość dźwięku podczas wydarzenia. Dodatkowo, do rejestracji wydarzenia użyto statywu, co pozwoliło na stabilne i profesjonalne nagranie.
Szkolenie z robotyki dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej
Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej wzięli udział w szkoleniu z zakresu robotyki, zorganizowanym przez SkriwareAcademy. Szkolenie miało na celu przygotowanie nauczycieli do prowadzenia praktycznych zajęć z elementami robotyki dla uczniów klas 1-3. Dzięki temu, nauczyciele będą mogli wykorzystać zakupione klocki i zestawy do nauki robotyki, aby rozwijać zainteresowania techniczne wśród najmłodszych uczniów szkoły.
Listopad był miesiącem intensywnej pracy, w którym uczniowie zdobyli wiele nowych umiejętności, zarówno teoretycznych, jak i praktycznych, związanych z elektroniką, robotyką, naukami przyrodniczymi i technicznymi.
Październik 2022 – Sprawozdanie z wykorzystania sprzętu w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”
W październiku 2022 roku uczniowie Szkoły Podstawowej im. Emilii Michalskiej kontynuowali eksplorację i wykorzystanie nowoczesnych pomocy dydaktycznych, zakupionych przez szkołę w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Zajęcia były skierowane na rozwój umiejętności praktycznych z zakresu elektroniki, programowania oraz fizyki, w szczególności na łączenie obwodów elektrycznych, pomiar prądu i napięcia, a także na pracę z mikrokontrolerami.
Kółko Informatyczno-Fizyczne
W ramach działalności kółka Informatyczno-Fizycznego odbyły się 6 godzin zajęć, na których uczniowie rozwijali swoje umiejętności związane z elektrycznością i elektroniką. Główne cele tych zajęć obejmowały naukę łączenia obwodów elektrycznych, dokonywania pomiarów prądu i napięcia, a także poznanie zasad działania podstawowych elementów elektronicznych, takich jak diody, tranzystory i mikrokontrolery. Zdobyta wiedza jest kluczowa dla dalszego rozwoju umiejętności związanych z programowaniem obwodów elektrycznych z mikrokontrolerami.
Tematy zajęć:
- 5.10.22r. – Pomiary prądu w obwodzie elektrycznym
Uczniowie zapoznali się z zasadami pomiaru prądu w obwodach elektrycznych. Zajęcia obejmowały zarówno teorię, jak i praktyczne ćwiczenia, w których uczniowie samodzielnie dokonywali pomiarów za pomocą amperaomierza. - 5.10.22r. – Pomiary prądu w obwodzie elektrycznym – ćwiczenia laboratoryjne
Kontynuacja zajęć laboratoryjnych, w których uczniowie przeprowadzali różne eksperymenty związane z obwodami elektrycznymi, ucząc się metod precyzyjnych pomiarów i analizy wyników. - 12.10.22r. – Pomiary napięć w obwodzie elektrycznym. Obwody mikrokontrolerów
W tym dniu uczniowie poznali zasady pomiaru napięcia w obwodach elektrycznych, a także rozpoczęli pracę z mikrokontrolerami, które stanowią kluczowy element dalszej edukacji z zakresu elektroniki i programowania. - 19.10.22r. – Obwody elektryczne. Mikrokontrolery
Zajęcia miały na celu poszerzenie wiedzy o różnych rodzajach obwodów elektrycznych, a także zapoznanie uczniów z podstawami mikrokontrolerów i ich funkcjonowaniem w układach elektronicznych. - 19.10.22r. – Mikrokontrolery. Połączenie diody
Uczniowie praktycznie zastosowali wiedzę o mikrokontrolerach, łącząc je z diodą LED i ucząc się, jak sterować jej świeceniem za pomocą prostych programów. Było to jedno z pierwszych wprowadzeń do programowania mikrokontrolerów. - 26.10.22r. – Połączenia diody LED
Zajęcia te skupiały się na dalszej pracy z diodami LED, uczniowie eksperymentowali z różnymi konfiguracjami obwodów, ucząc się zasad działania diod i wykorzystania ich w praktycznych aplikacjach.
Uczestnicy zajęć
W kółku uczestniczyli uczniowie klas 6-8, którzy aktywnie uczestniczyli w zajęciach, rozwijając swoje umiejętności w zakresie elektryczności, elektroniki oraz programowania. Zajęcia były bardzo interaktywne, łącząc teorię z praktyką, co sprzyjało lepszemu przyswajaniu materiału i rozwijaniu zainteresowań uczniów w tych dziedzinach.
Tematy zajęć:
- 3.10.22r. – Prąd elektryczny. Napięcie elektryczne i natężenie prądu
Uczniowie poznali podstawowe pojęcia związane z prądem elektrycznym, napięciem oraz natężeniem prądu, a także zrozumieli, jak te wielkości wpływają na funkcjonowanie obwodów elektrycznych. - 12.10.22r. – Pomiar natężenia prądu i napięcia elektrycznego
Na tych zajęciach uczniowie nauczyli się, jak prawidłowo mierzyć napięcie i natężenie prądu w obwodach elektrycznych, korzystając z odpowiednich przyrządów pomiarowych, takich jak woltomierze i amperomierze. - 17.10.22r. – Pomiar natężenia prądu i napięcia elektrycznego – połączenia szeregowe i równoległe
Zajęcia obejmowały ćwiczenia laboratoryjne, w ramach których uczniowie łączyli elementy obwodów zarówno w układzie szeregowym, jak i równoległym, a także porównywali wyniki pomiarów napięcia i prądu w różnych konfiguracjach. - 19.10.22r. – Opór elektryczny
Uczniowie poznali zasadę prawa Ohma i nauczyli się obliczać opór elektryczny w różnych obwodach. Zajęcia obejmowały również ćwiczenia dotyczące pomiaru oporu w praktyce. - 26.10.22r. – Praca i moc prądu elektrycznego
Zajęcia miały na celu zrozumienie pojęć związanych z pracą i mocą w obwodach elektrycznych. Uczniowie przeprowadzili obliczenia mocy urządzeń, takich jak żarówki, na podstawie pomiarów napięcia i natężenia prądu.
Przeprowadzone doświadczenia
Podczas zajęć uczniowie przeprowadzili liczne eksperymenty związane z pomiarami napięcia i natężenia prądu w różnych obwodach. Badali także prawo Ohma, a także eksperymentowali z łączeniem oporników w układach szeregowych i równoległych. Ponadto, uczniowie obliczali moc żarówek na podstawie pomiarów prądu i napięcia, co pozwoliło im lepiej zrozumieć, jak działa energia elektryczna w codziennym życiu.
Wykorzystany sprzęt
Zajęcia zostały wzbogacone o nowe narzędzia i urządzenia, które pozwoliły uczniom na bardziej praktyczne podejście do nauki. Do wykonania zdjęć dokumentujących przebieg zajęć oraz eksperymentów wykorzystano nowy aparat cyfrowy, który umożliwił uzyskanie wysokiej jakości materiałów wizualnych.
Uroczystość z okazji Dnia Edukacji Narodowej
W ramach obchodów Dnia Edukacji Narodowej w szkole, uczniowie i nauczyciele mieli okazję wykorzystać nowoczesny sprzęt nagłaśniający. W uroczystości z wykorzystaniem mobilnego zestawu nagłaśniającego uczestniczyli również uczniowie, którzy korzystali z mikroportów i mikrofonów z akcesoriami. Całość wydarzenia została profesjonalnie nagłośniona, a film dokumentujący wydarzenie został udostępniony na stronie szkoły.
Rozpoczęcie współpracy z Skriware Academy
W październiku zostało założone konto szkoły na platformie Skriware Academy, co otworzyło nowe możliwości w zakresie nauczania robotyki i programowania. Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej rozpoczęli przygotowania do wprowadzenia elementów robotyki do zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów klas 1-3. Zajęcia te będą miały na celu rozwój kreatywności, zdolności manualnych oraz logicznego myślenia wśród najmłodszych uczniów.
Podsumowanie
Październik był miesiącem intensywnej pracy z nowoczesnymi pomocy dydaktycznymi. Uczniowie nie tylko zdobywali wiedzę teoretyczną, ale również rozwijali swoje umiejętności praktyczne w zakresie elektryczności, elektroniki i robotyki. Nowoczesny sprzęt oraz metodyka pracy pozwoliły na lepsze przyswajanie materiału, a także umożliwiły uczniom realizację własnych projektów i eksperymentów.
Wrzesień 2022 – Początek przygody z programem „Laboratoria Przyszłości”
Wrzesień 2022 roku był początkiem nowego etapu w edukacji uczniów Szkoły Podstawowej im. Emilii Michalskiej, którzy w ramach programu Laboratoria Przyszłości zapoznali się z nowoczesnymi pomocy dydaktycznymi. Nowe technologie i zestawy edukacyjne umożliwiły uczniom praktyczne zastosowanie teorii fizyki, elektroniki oraz podstaw robotyki, rozwijając ich umiejętności techniczne i naukowe.
Rozpoczęcie działalności kółka Informatyczno-Fizycznego
W pierwszym miesiącu roku szkolnego rozpoczęła działalność nowa inicjatywa – kółko Informatyczno-Fizyczne. Celem koła było wprowadzenie uczniów w świat nowoczesnej technologii, elektroniki oraz bezpiecznego korzystania z narzędzi. Zajęcia rozpoczęły się od omówienia zasad bezpiecznego użytkowania sprzętu elektronicznego oraz podstawowych zasad BHP, które są niezbędne do pracy z nowoczesnymi narzędziami technologicznymi. Podczas tych pierwszych spotkań uczniowie zapoznali się z podstawowymi elementami wykorzystywanymi w elektrotechnice i elektronice:
- Źródło prądu – podstawowy element obwodów elektrycznych, który dostarcza energię do urządzeń.
- Rezystor – element ograniczający przepływ prądu w obwodach.
- Dioda oraz dioda LED – elementy półprzewodnikowe, które umożliwiają jednokierunkowy przepływ prądu oraz emitują światło w przypadku diody LED.
- Wyłącznik Tact switch – mały przycisk do włączania i wyłączania obwodów.
- Brzęczyk Buzzer – element dźwiękowy wykorzystywany w projektach elektronicznych.
Zajęcia miały na celu nie tylko teoretyczne omówienie tych elementów, ale także praktyczne zastosowanie ich w budowie prostych obwodów elektrycznych. Uczniowie pracowali nad tworzeniem połączeń na płytkach montażowych, łącząc różne komponenty w obwody, które pozwalały na przeprowadzenie pomiarów napięcia i prądu.
Zestawy Maestro i drukarka 3D
W ramach zajęć uczniowie wykorzystywali Zestawy Maestro do montażu mikrokontrolerów z czujnikiem, które pozwalały na dalsze rozwijanie umiejętności w zakresie elektroniki i programowania. Zestawy te umożliwiły tworzenie obwodów z mikrokontrolerami, które stanowiły podstawę do nauki programowania i pracy z technologią.
Jednym z kluczowych momentów zajęć było także pierwsze spotkanie z drukarką 3D. Uczniowie zapoznali się z procesem przygotowania do druku, kalibracją urządzenia oraz różnymi technikami wykorzystywanymi w druku 3D. Choć obsługa drukarki 3D wymagała od uczniów precyzyjności i cierpliwości, stanowiła doskonałą okazję do nauki nowych technologii i rozwoju zdolności technicznych.
Zajęcia z fizyki
W ramach lekcji fizyki, uczniowie klasy 8 zapoznali się z podstawami elektrostatyki, korzystając z nowych zestawów do nauki elektryczności. W ciągu 6 lekcji omawiane były następujące zagadnienia:
- Elektryzowanie ciał – uczniowie poznali różne sposoby elektryzowania przedmiotów, w tym elektryzowanie przez tarcie.
- Budowa atomu i jednostka ładunku elektrycznego – wyjaśniono podstawowe pojęcia związane z budową atomu i pojęciem ładunku elektrycznego.
- Przewodniki i izolatory – uczniowie dowiedzieli się, jakie materiały pozwalają na przepływ prądu, a które go blokują.
- Elektryzowanie przez dotyk – przeprowadzono doświadczenia, które pokazały, jak ciała mogą się elektryzować poprzez dotyk.
- Elektryzowanie przez indukcję – uczniowie badali zjawisko indukcji elektrostatycznej, ucząc się, jak różne obiekty mogą wpływać na siebie nawzajem.
- Podsumowanie wiadomości dotyczących elektrostatyki – końcowe zajęcia były poświęcone podsumowaniu całego materiału dotyczącego elektrostatyki.
W ramach tych zajęć uczniowie przeprowadzili liczne eksperymenty, w tym z użyciem elektroskopów, które pozwalały na zaobserwowanie zjawisk związanych z elektrycznością statyczną. Uczniowie nauczyli się, jak mierzyć ładunki elektryczne oraz badać przepływ prądu w różnych warunkach.
Podsumowanie
Wrzesień 2022 roku był pełnym wyzwań, ale i niezwykle owocnym miesiącem, który stanowił fundament dla dalszej pracy w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Dzięki nowoczesnym zestawom edukacyjnym, uczniowie nie tylko zdobyli wiedzę teoretyczną, ale także mogli ją zastosować w praktyce, pracując z rzeczywistymi urządzeniami technologicznymi. Rozpoczęcie działalności kółka Informatyczno-Fizycznego oraz pierwsze eksperymenty z drukarką 3D stanowiły ważne kroki w kierunku rozwoju umiejętności technicznych i naukowych uczniów.